دوره 0 تا 100 انتخاب مجله مناسب و سابمیت مقالات

محمدحسین خسروی
محمدحسین امیرزاده
اخرین بروزرسانی آبان ۳۰, ۱۴۰۲
5 نفر ثبت نام کرده اند

درباره این دوره

انتخاب مجله مناسب و سابمیت مقالات

انتخاب مقاله برای چاپ پژوهش از نظر بسیاری از پژوهشگران غول مرحله آخر به‌نظر می‌رسد؛ مرحله‌ای که با گذر از آن می‌توانیم در عین چاپ مقاله، اعتبار مناسبی به‌دست آورده و به مخاطبان و ارجاعات زیادی نیز دسترسی پیدا کنیم. انتخاب مجله مناسب یک امر ضروری در سابمیت مقاله است؛ چراکه اگر مجله موردنظر از سطح مقاله ما بسیار فراتر باشد، احتمال رد شدن (Reject) مقاله بسیار بالا رفته و زمان قابل توجهی که صرف تهیه و تنظیم آن کرده‌ایم از بین می‌رود. به‌علاوه که در این فاصله، تازگی نتایج و دست‌آوردهایمان نقش باخته و فرصت انتشار برای دیگر پژوهشگران فراهم می‌شود. چنانچه مجله موردنظر کیفیت پایین‌تری نسبت به مقاله ما داشته باشد، مخاطبان کمتری به آن توجه خواهند کرد که در نتیجه بازخوردی که باید را دریافت نخواهیم کرد. بنابراین باید با دقت کافی و تلاش هدفمند در جهت انتخاب مقاله برای چاپ پژوهش قدم برداریم که دوره «انتخاب مجله مناسب و سابمیت مقالات» آرکاساینس به این موضوع مهم می‌پردازد.

انواع مقالات ژورنالی

انواع مقالات ژورنالی براساس برخی فاکتورها تقسیم‌بندی می‌شوند؛ از جمله نوع نشریه و موضوع تحقیق. انواع مقالات ژورنالی به دسته‌هایی که در ادامه تشریح خواهیم کرد، تقسیم می‌شوند.

مقالات پژوهشی (Original Research)

عموما به این دست از انواع مقالات ژورنالی، مقالات پژوهشی اصلی یا مقالات اصیل هم گفته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری ماهیت آنان است؛ این دست مقالات حاوی یافته‌های جدید پژوهشگران و نویسندگان است. مجلات علمی در ابتدا به‌منظور سابمیت این نوع مقالات به‌وجود آمدند. در این نوع مقالات سرقت ادبی یک خط قرمز بوده و به موضوع یا دیدگاهی جدید پرداخته می‌شود.

مقالات مروری (Review Article)

از دیگر انواع مقالات ژورنالی، مقاله مروری را می‌توان نام برد که شامل خلاصه و مروری کلی روی پژوهش‌های پیشین درباره موضوع خاصی می‌شود. این مقالات به‌طور خاص موضوع موردنظر را موشکافی کرده و آن را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. این مقالات به‌دلیل استفاده از داده‌های معتبر و گسترده درباره یک موضوع خاص، به‌وفور مورد استناد قرار می‌گیرند. اما برخلاف مقالات اصیل، در این دست از انواع مقالات ژورنالی، دست‌آورد جدیدی ارائه نمی‌شود.

مقالات موردی (Case-Study Article)

این دست از انواع مقالات ژورنالی، به بررسی یک مورد خاص از پدیده‌ای نو می‌پردازد. نویسندگان این دست مقالات، افراد صاحب‌نظر و باتجربه هستند که به‌طور گسترده در زمینه مربوطه به پژوهش مشغول بوده‌اند. این نوع مقالات به شناسایی شکاف‌ها و بررسی نتایج پژوهش‌های پیشین کمک می‌کنند و بیشتر در حوزه پزشکی رواج دارند. در مقالات موردی، تاریخچه پژوهش‌های قبلی بررسی شده و وضعیت فعلی و پژوهش‌های آتی مرور می‌شوند. نویسندگان مقالات موردی تلاش دارند نظرات و دست‌آوردهای خود را ارائه داده و افق‌های جدیدی را پیش‌روی مخاطبان قرار دهند.

مقالات تحلیلی (Analytical Article)

مقالات تحلیلی، مقالاتی هستند که به بررسی و تحلیل داده‌های موجود می‌پردازند. این مقالات می‌توانند در زمینه‌های مختلف علمی از جمله علوم پایه، علوم انسانی و علوم اجتماعی، نوشته شوند. در این مقالات نویسنده نظریه‌ها و پژوهش‌های پیشین را مورد بررسی‌وتحلیل قرار می‌دهد تا نقطه نظرات خود و همچنین راه‌های بهبود مسئله را بیان کند. در این مقالات مسئله پژوهشی به‌طور واضح و شفاف بسط و گسترش می‌یابد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در این مقالات با استفاده از روش‌های آماری و محاسباتی انجام می‌شود.

سابمیت مقاله یعنی چه؟

ارسال موفقیت‌آمیز مقاله به ژورنال علمی، سابمیت مقاله نامیده می‌شود. در پاسخ به پرسش «سابمیت مقاله یعنی چه؟» باید بگوییم که سابمیت مقاله در ژورنال‌های علمی، به‌معنای ارسال مقاله برای بررسی و داوری در یک مجله علمی است. این فرآیند معمولا از طریق وب‌سایت مجله انجام می‌شود. به یاد داشته باشید که سابمیت به‌معنای چاپ مقاله نیست؛ بلکه چاپ مقاله فرآیند دیگری را می‌طلبد و در صورت چاپ مقاله در ژورنال می‌توان از مزایای آن بهره‌مند شد.

نحوه سابمیت مقاله

در ادامه نحوه سابمیت مقاله را به‌صورت اجمالی بررسی خواهیم کرد.

  1. ابتدا باید مجله مناسبی را برای چاپ مقاله خود انتخاب کنید. مجله مناسب باید در حوزه موضوعی مقاله شما قرار داشته باشد، از اعتبار بالایی برخوردار و هزینه‌های انتشار مناسبی داشته باشد.
  2. پس از انتخاب مجله، باید دستورالعمل‌های سابمیت مقاله را مطالعه کنید. این دستورالعمل‌ها معمولا در وب‌سایت مجله قرار دارند.
  3. باید مقاله خود را مطابق با دستورالعمل‌های مجله، فرمت‌بندی کنید. این فرمت‌بندی معمولا شامل موارد زیر است:
  • استفاده از یک قالب خاص برای صفحه‌آرایی مقاله
  • استفاده از یک فونت و اندازه مشخص
  • استفاده از یک سبک خاص برای استناددهی
  1. حال باید مقاله خود را به مجله ارسال کنید. معمولا برای ارسال مقاله، باید هزینه‌ای را به مجله پرداخت کنید.

به یاد داشته باشید که در مراحل نحوه سابمیت مقاله باید به تمام نکات و دستورالعمل‌های ژورنال موردنظر دقت کنید تا هزینه و زمان زیادی به شما تحمیل نشود.

مقاله ام را کجا چاپ کنم؟

پرسش «مقاله ام را کجا چاپ کنم؟» از پرسش‌های پرتکراری است که به‌صورت مکرر دریافت می‌کنیم. به همین جهت بر آن شدیم تا با تدوین دوره «انتخاب مجله مناسب و سابمیت مقالات» در آرکاساینس به این سوال مهم پاسخ دهیم. انتخاب مجله مناسب و چاپ مقاله در آن مسیر علمی هر فرد را دستخوش تغییرات می‌کند که در صورت عدم دانش کافی، این دستخوش جنبه منفی به خود می‌گیرد. این دوره توسط اساتید باتجربه تدوین شده و در قالب سه درس ارائه می‌شود تا با صرف زمانی کوتاه، به پاسخ «مقاله ام را کجا چاپ کنم؟» دست پیدا کنید.

 

غلبه بر غول مرحله آخر!

آموزشی بی نظیر برای موفقیت در آخرین و البته مهم ترین مرحله ی پژوهش

بدون شک یکی از اهداف مهم انجام طرح های پژوهشی، به اشتراک گذاشتن دستاوردها به صورت مقاله با دیگر پژوهشگران است. انتشار مقاله در یک مجله ی آکادمیک نیازمند سابمیت مقاله به آن مجله و طی کردن روند داوری همتا می باشد.

بدیهی است که پژوهشگران همواره تمایل دارند مقاله خود را در معتبرترین مجله ممکن به چاپ رسانده تا هم از امتیازات بیشتری بهره برده و هم به مخاطبان و ارجاعات (Citation) بیشتری دست پیدا کنند. از آنجایی که در حال حاضر بیش از 30000 مجله علمی پژوهشی در سراسر دنیا وجود دارد، انتخاب مناسب ترین مجله برای مقاله مان، در نگاه اول کاری دشوار به نظر می رسد.

انتخاب مجله ی مناسب، و نه لزوما مجله ای با بیشترین میزان نمایه و امتیاز، نقش بسیار مهمی در دیده شدن زحمات پژوهشگران دارد. اگر مجله ای که انتخاب می کنیم از حد مقاله ی ما بسیار فراتر باشد، منجر به رد شدن (Reject) شدن مقاله ما از آن مجله و در نتیجه از دست دادن زمانی قابل توجه در صف داوری می گردد. در این بین این فاصله می تواند منجر به کاهش تازگی نتایج ما شده و فرصت را برای انتشار نتایجی مشابه توسط سایرین فراهم کند. اگر هم مجله کیفیتی پایین تر از استحقاق مقاله ما داشته باشد، مخاطبان کمتری به آن توجه خواهند نمود.

در این دوره شما با روش های مختلف انتخاب مجلات علمی مناسب و نحوه سابمیت کردن مقالات آشنا می شوید.

روند دریافت گواهی دوره:

پس از مشاهده کامل ویدئوهای دروس و موفقیت در آزمون دوره، گزینه ی “تکمیل دوره” نمایان می شود. روی آن کلیک نموده و سپس منتظر بمانید تا صفحه مجددا بارگزاری گردد. اکنون می توانید روی گزینه “مشاهده گواهی” کلیک کنید تا در یک زبانه ی جدید گواهی شما ساخته شود. لطفا اندکی منتظر بمانید تا تصویر گواهی به صورت کامل نمایان گردد. اکنون می توانید لینک گواهی را کپی نموده، آن را دانلود و یا چاپ نمایید.

لطفا پیش ازکلیک روی گزینه ی “مشاهده گواهی”، از لاتین بودن نام نمایشی خود در قسمت داشبورد > تنظیمات > نمایش نام عمومی اطمینان حاصل فرمایید.

محدودیت زمانی دسترسی به دوره:

این دوره هیچ محدودیت زمانی نداشته و شما می توانید به مدت نامحدود به محتوا دسترسی داشته باشید.

برنامه تحصیلی

3 درس2 ساعت 33 دقیقه

ویدیوی دوره

قسمت اول42:20
قسمت دوم51:33
قسمت سوم58:42
آزمون پایان دوره مبحث “انتخاب مجله مناسب و سابمیت مقالات”

اساتید دوره

محمدحسین خسروی

پزشک و دانشجوی دکتری نوروساینس

4.7/5
16 دوره
23 دیدگاه
1133 دانشجو
مشاهده بیشتر

محمدحسین امیرزاده

دندانپزشک و پژوهشگر

4.25/5
4 دوره
4 دیدگاه
373 دانشجو
مشاهده بیشتر

یک نظر بنویسید