وبلاگ

مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها و راهنماهای اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ایران+لینک دانلود

قوانین، دستورالعمل‌ها و راهنماهای اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ایران
اخبار

مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها و راهنماهای اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ایران+لینک دانلود

انتشار کتاب “مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها و راهنماهای اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ایران”

چندی است که «دبیرخانه کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، دستورالعملی جامع برای اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی تدوین نموده است. این کتاب در 830 صفحه و به سرپرستی دکتر احسان شمسی گوشکی، از مدرسان دوره اخلاق در پژوهش آرکاساینس، گردآوری شده است. 

مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها و راهنماهای اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ایران

این کتاب توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده و حاوی مطالبی در شش بخش عمده از قبیل «اسناد مربوط به فعالیت‌های کارگروه/ کمیته‌های اخلاق در پژوهش»، «اسناد مربوط به پژوهش‌های مرتبط با انسان»، «اسناد مربوط به پژوهش‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو»، «اسناد مربوط به کار با حیوانات آزمایشگاهی»، «اسناد مربوط به اشتراک‌گذاری و انتشار آثار پژوهشی» و«سایر اسناد ملی و بین‌المللی مرتبط» می باشد.

در مقدمه کتاب می خوانیم:

 اگرچه استانداردهای اخلاق در پژوهش توسط نهادهای مختلف بین‌المللی ارائه می‌شوند، بسیاری از کشورها ازجمله ایران بر اساس شرایط ویژه خودشان به تدوین و تصویب راهنماها و مستندات ملی اقدام می‌کنند. در این راستا و با توجه به نیاز موجود، کتاب «مجموعه قوانین، دستورالعمل‌ها و راهنماهای اخلاق در پژوهش‌های زیست‌پزشکی ایران» به عنوان مرجعی معتبر برای دسترسی به مستندات ملی مرتبط گردآوری شده است.

شما علاقه مندان می توانید فایل این کتاب را به صورت مستقیم از اینجا دریافت نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم تا ویدئوی دوره ی “اخلاق در پژوهش و انتشار مقالات” را با تدریس دکتر احسان شمسی گوشکی مشاهده نمایید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *